1. juni 1987 revidert mars 1992 Orientering om praksis Markedsføring av gravferdtjenester Markedsføring av gravferdtjenester skjer overfor mennesker som er i en spesielt vanskelig periode i sitt liv. Det må derfor stilles spesielt strenge krav til markedsføringen for at den ikke skal være urimelig overfor forbrukerne og i strid med § 1 i markedsføringsloven. Forbrukerombudet antar at det ved vurderingen er to hovedhensyn som må legges til grunn. For det første at markedsføringen av gravferdtjenester ikke er unødvendig påtrengende eller egnet til å såre de pårørende. For det andre er det viktig at nødvendig informasjon gis, f.eks om pris slik at forbrukerne har en reell mulighet til å vurdere ulike tilbud mot hverandre. De krav til markedsføring som stilles nedenfor, er en oversikt over de problemer på området som hittil har vært forelagt Forbrukerombudet. Oversikten er nødvendigvis ikke utfyllende, men dersom de næringsdrivende tar hensyn til reglene i denne, kan de være rimelig sikre på ikke å komme i strid med markedsføringsloven. I de tilfeller ordet ”skal” eller ”må” brukes, antar Forbrukerombudet at det vil være i strid med markedsføringsloven ikke å følge standpunktet. Når ordet ”bør” brukes, er det ment som en anbefaling, og Forbrukerombudet vil, i hvert enkelt tilfelle, vurdere om tiltaket krever inngrep etter markedsføringsloven. 1.1 Aktiv markedsføring av gravstener eller andre tjenester i forbindelse med salg av gravsten og skrift på gravsten, må ikke finne sted før minst 14 dager etter bisettelsen. 1.2 Med aktiv markedsføring menes enhver utsendelse av kataloger, brosjyrer, ”kondolansekort” og lignende Da kjøp/bestilling av monumenter ikke utgjør en nødvendig del av forberedelsen til begravelser, menes med aktiv markedsføring også ethvert aktivt initiativ fra begravelsesbyråets side, enten det skjer muntlig under begravelsesforberedelsene, eller i form av avkryssing på ”sjekklister” og lignende som sendes ut i den forbindelse. Sender byråene tilbud om monumenter og lignende tjenester sammen med utsendelse av regning, regnes også dette som aktiv markedsføring. 1.3 Reglene gjelder alle som driver markedsføring av monumenter og lignende tjenester, så som stenhuggerfirmaer, begravelsesbyråer, lokale agenter som kirketjenere, gravere m.v. 2.1 Avbildning av monumenter med inskripsjon i kataloger og lignende bør i den grad det er mulig ha fiktive navn. 2.2 Det må ikke gis inntrykk av at man er forpliktet til å ha monument på graven. 3.1 I kataloger, brosjyrer etc. bør prisene oppgis. Prisen skal alltid oppgis ved alle former for ”postordresalg” dvs. der kunden foretar bestilling på grunnlag av katalog eller annet markedsføringsmateriell. 3.2 Det må være samsvar mellom avbildning og oppgitt pris. Hvis det kommer kostnader i tillegg, for eksempel for inskripsjon, oppsetting og oppretting, må slike kostnader tydelig fremgå. Prisene må være inkludert merverdiavgift. Ytterligere eksemplarer kan fås fra Forbrukerombudet Postboks 4597 Nydalen, 0404 Oslo. Tlf.: 23 400 600. Fax: 23 400 601 |